Értéktúrák a láthatáron!

Élmények az értékek mentén, a Balaton-felvidéken

Születésemtől kezdve magától értetődő volt a természet szeretete és az értékek iránti vonzalom, szüleimmel az ország számos táján kirándultunk. A Balaton-felvidék illatos levegőjét, a gyönyörű szőlőhegyi látképeket gyakran szívhattam magamba. Nagyobb koromra a felfedezés öröme, a táj megismerése jelentette a hajtóerőt, majd a sok remek élményből és tapasztalatból kiindulva kezdtem mások számára is feltárni az élményszerzés lehetőségét. Cikkek, fotómegosztó oldalak segítségével igyekeztem megmutatni a minket körülvevő értékeket. Az értékgyűjtés, az egyedi tájértékek céltudatos jegyzése korábban már szóba került itt és ebben a cikkben.

Tíz évvel ezelőtt, 2009 őszén indult az első geotúra-vezetői tanfolyam az Öreg-Bakony térségében, melyre örömmel iratkoztam be. Felejthetetlenül jó társaságban teltek a napok, és a társaimtól, tanáraimtól sokat tanultam. A gyakorlatban végzett túravezetés gondolata biztosnak, de még messzinek tűnt. Egy másik alkalommal, mikor már a tanfolyamok a Balaton-felvidékre nyúltak, elhangzott az a kérdés, hogy ki, milyen célzattal érkezett, milyen tervei vannak a túravezetés terén. Ekkor zsigerből kerekedett ki a válaszomból a borkóstolóval egybekötött túrák gondolata. Az ember nyilván a számára legkedvesebb forgatókönyvből indul ki, ebben az időben a figyelmem már kezdett szerte ágazni és már jól érzékeltem a táj komplex természetét. Egyértelmű volt, hogy számomra a szőlőhegyi táj, a falvak népi építészeti, kultúrtörténeti értékei együtt dobognak a természeti környezettel, a geológiai alapokkal. Elképzeltem, hogy másoknak is örömet jelenthet a különleges helyek, egyedi értékek felfedezése és ha ehhez még a helyben készült borok ízlelése is társul, akkor garantált a siker.

A következő évek borászati, műemléki topográfiai, térinformatikai tanulmányokkal és további értékfelmérésekkel teltek az intenzív családi élet mellett. 2013-tól eredményes pályázatok keretében értéktárak készültek a kezem alatt. 2018 tavaszától kerültem olyan helyzetbe, hogy az évtizedes elképzelés alapján koncepciót készíthessek immár a kiszemelt helyszín és a borászati területen lehetséges együttműködő tudatában. Az első értéktúrák helyszíne a gyerekkori éveimet is meghatározó, kiváló adottságokkal bíró Halom-hegy lett, ami boldogsággal töltött el, hiszen itt mélyebb gyökerekből fakadóan tudom átközvetíteni, amit szeretnék…

A Halom-hegyi kilátás mindenkit rabul ejt

A Madaras Pince filozófiája és a borász, Fogl János értékrendje azonos dimenzióban mozgott, így az elképzelések összhangba tudtak kerülni. Nem volt kérdés, hogy eljött az ideje az első „Halom-hegyi értéktúra, borkóstolóval” című esemény meghirdetésének!

Nagy izgalommal és végtelen lelkesedéssel vázoltam a füzetembe az útvonal tervét és az elképzelt állomásokat. Többször végigjártam a hegyet egyedül, hogy további ötleteket merítsek és pontosítsam a paramétereket. A részletek aprólékos kidolgozása után az ajánló meghirdetése következett, és a jóleső várakozás.

A lehetséges érdeklődők felkutatása, az emberek megszólítása nem egyszerű feladat, ez világos volt. A bizakodás és a kitartás (pozitív hozzáállás) azonban felülmúlta az aggodalmat és az első túra napján egy részben ismerősökből álló, kedves kis csapat verődött össze a Halom-hegy derekán.

Szívélyes köszöntés és bemutatkozás közben rögtön ámulatba estünk a csodaszép kilátástól, ezt sosem lehet megunni.

A túrát két opcióval, egy rövidebb és egy hosszabb útvonallal terveztem meg, és az ütemtervet is sikerült tartani már az első alkalomtól kezdve.

Régebben mindig azt mondtam: könnyű valakinek beszélni valamiről, amit tud és szeret. Az első gondolattól eltelt idő hozadékának köszönhetően már én is ebben a cipőben jártam, elhivatottan és talán eleinte túllelkesülve daráltam a mondatokat. A túra tematikája azon alapul, hogy mindent, ami körülöttünk megfigyelhető, igyekezzünk magunkévá tenni. A kultúrtáj  komplex természete megkívánja a fokozott figyelmet és némi rendszerszemlélet kifejlesztését, ha a megismerés és az élményszerzés a cél.

Az értékek ismerete egy részről a 2008-ban készített diplomamunkám (Mencshely egyedi tájérték katasztere) anyagából származott, másrészt pedig a hegyet és környékét is felölelő geotúra-vezetői tanfolyamon szerzett ismeretek adták az alapot.

Az értéktúra célja alapvetően a hegy különleges geológiai, tájképi értékeinek, épített örökségének felfedezése, az apró jelentőséggel bíró részletek megfigyelésével.

Az ajánló így szólt, és itt található:

„Érkezést követően rövid túra során nyílik lehetőség a páratlan adottságokkal rendelkező Halom-hegy értékeinek megismerésére. Utunkon szemrevételezzük a hegy épületeit, beszélünk a Balaton-felvidék népi építészetéről, a présházak típusairól, sajátosságairól. A hegytető felé közeledve csatlakozunk a Vulkán Tanösvényhez, bepillantunk a hegy földtani kincsestárába az egykori bányában, majd a 399 méter magasságú csúcson álló, megújított Kossuth-kilátó és környezete biztosít élménydús időtöltést. A körpanoráma a Dörgicsei-medence varázslatos képével indul, tiszta időben elénk tárul a Mecsek vonulata is. A Madaras Pince felé ereszkedve szót ejtünk a szőlőhegyek állapotáról, jövőjéről, a termesztett szőlőfajtákról…”

A séta során több megállóhelyet iktattunk be, terítékre került a jellegzetes tájkarakter, a szőlőhegyek jelentősége, a meghatározó tájelemek típusai.

Bepillantottunk a területen elterjedt présház-kialakítások változataiba, és pár példát, értékes présházat felfűztünk a túraútvonalra. Közben szót ejtettünk az egyedi részletekről, a homlokzatok külső megjelenéséről, díszeiről, a csodálatos pinceajtók helyben szokásos kialakításáról.

E présháznál a szőlő már a múlté, jelenleg gyümölcsfák képezik az előtér növényzetét.

A gyönyörű kémények a tájrészlet képének harmóniájához hozzájárulnak

A mértani díszítésű présházajtó a hegyen általánosan alkalmazott forma

Egy kedvenc, melyet sokan fotóztak

Beszélgettünk arról, hogy miért fontos a látkép, egy-egy kilátópont megőrzése.

Harmonikus látkép, zavaró hatás nélkül

Felfelé haladva láthattuk a kőzetek, talajok váltakozását és szó esett a növényborításról. A hegytető felé törve a terület védelme is szóba került, a Nemzeti Park és a Bakony-Balaton Geopark feladatait és szerepét foglaltam össze.

A vászolyi csapat egy részével érkezünk a hegytető felé

Szerencsés helyzetben a hegy, hiszen pár évvel ezelőtt teljesen megújulhatott és bővülhetett turisztikai kínálata: létesült pályázat keretében egy remek tanösvény, geológiai bemutatóhely fejlődött ki az egykori kőbányában, az utak jól járhatóvá váltak és a tetőn vadonatúj kilátót emeltek, számos kiegészítő látványossággal. A Balaton-felvidéken egykor zajlott vulkáni tevékenység folyamatát a földtörténeti korokhoz illesztve vázoltuk fel, és a makettek segítségével végigvezettük magunk előtt a hegy kialakulásának fázisait.

A hegy kialakulási fázisait szemléltető makettek

Eközben közelről szemléltük és kézbe vettük a kőzeteket, a bazaltos anyag különféle változatait a folyamatokat gondolatban átélve vizsgáltuk.

A nyári melegben a már természetvédelmi szempontból jelentős értéket képviselő bányabelső felfrissülést adott.

A csoportok lelkesedése mindvégig a kellő szinten volt, de a kilátóhoz érkezve, a táj fölé emelkedve a hangulat is emelkedettebbé vált. A túrázók egy része már ismerte a kilátást, az új élményt szerzők pedig ámulattal fordultak a csodálatos körpanoráma felé.

Ámulatba ejtő látkép a Dörgicsei-medence irányában

Mencshely üdítő nyári képe a július elsejei túrán

Naplemente idején a bearanyozott kilátó szívünket is aranyszínbe öltözteti az elragadó tájképpel karöltve.

A második túrán résztvevő csapat sok vidámságot hozott a hegytetőre

Az építmény közelében elhelyezett, Balatont is megformáló kőtérkép bazalthegyeit jelképesen végig kirándulhatjuk, és a vulkán időfalon a keletkezésükről még többet tudhatunk meg.

A bazalt-Balaton nyugati oldala és a felette magasodó kilátó

Könnyedén ugorhatunk át egyik hegyről a másikra

Negyedik túránkat október elején már meleg őszi színek kísérték

Évmilliók története az időfalon

A Balaton-felvidék földtörténetét végig mesélő, információs táblákkal kiegészített ösvény jó időre magával ragadja a figyelmünket, a jellemző kőzetekkel helyben barátkozhatunk.

Az értéktúrák eddigi résztvevői tág halmazt képviseltek, közös érdeklődési körünk általában a bor és a Balaton-felvidék volt, de sok szakember, köztük építészek, műemlékesek is gazdagították ismereteikkel, véleményükkel a sétákat. Óriási élmény és megtiszteltetés volt a vászolyiak október végi érkezése, a létszám itt elérte a plafont! A település által szervezett túra résztvevőin felül itt “nyaraló” fiatalok is csatlakoztak, még extra érdeklődés is volt és remek csoportképek készültek.

A vízmű mellett ereszkedve került napirendre egyre inkább a szőlő és a bor témája, sikerrel hangolódtunk a program második felvonására, a borkóstolóra.

EEgyre több részletre figyeltünk fel, többek között erre a pusztuló présházablakra is

A Madaras Pincéhez érkezve újra elkápráztatott bennünket a szőlősorok hullámzásával induló, Dörgicsén és a vízen át futó egyedi panoráma.

A borok bemutatását Fogl János borász kezdte a Madaras történet feltárásával, illetve a borok születési helyének elénk tárásával.

A bemutatott tételek java része fehérbor, ezeken felül egy rozébor és két vörösbor is a kóstolók poharába került.

Az alapanyag termesztésének módján, a szüret körülményeinek felelevenítésén és a borkészítés technológiájának bemutatásán keresztül kerülhetünk közelebb a borokhoz és az emberhez, aki odaadó munkájával, figyelmével segíti a bort születésétől kezdve.

Kedves, érdeklődő társaság a diófa oltalmában

A finom kísérő falatok sem maradtak el.

A jó kedv eluralkodott és sötétedés után sem maradt abba

Az érdeklődők számát és a visszajelzéseket tekintve aggodalomra nincs ok, nem kérdéses, hogy újult erővel, a lefektetett alappillérekre építkezve folytatódnak a Halom-hegyi értéktúrák márciustól. Számomra ez a lépés igen nagy jelentőségű volt, az emberek érdeklődő tekintete, kedves, őszinte megnyilvánulásai megerősítettek abban, hogy az igazi értékekre figyelnünk kell és meg kell mutatnunk ameddig lehet, amíg nem törpülnek el a „fejlődés” súlya alatt…

Az egyik legemlékezetesebb túra pillanatképe a vászolyi csapattal (A fotóért köszönet Julia Spörri-Hernádi-nak)

Ráadásként, a misszió folytatásával további Balaton-felvidéki helyszíneket és együttműködőket kezdek bevonni tavasztól. A koncepciók Káptalantóti területét illetve Diszelt középpontba helyezve készülnek. Mindkét helyen személyes érintettség is vezérel, hiszen teljes körű értékfelmérést végeztem előzőleg és érzelmileg is kötődöm ezekhez a szép településekhez.

Együttműködési készség, ötlet, ajánlat kérése vagy kérdés esetén lelkesen állok rendelkezésre. Várjunk minden érdeklődőt borkóstolóval egybekötött értéktúráinkon, az aktuális információk itt leshetők.

Szöveg és fotók: © Pető Piroska

Minden jog fenntartva!

Kapcsolódó oldalak:
A Balaton-felvidék egyedi tájértékei
Madaras Pincészet
Bakony-Balaton Geopark
A Halom-hegy arcai (cikk)